Monday, October 3, 2011

Bengkak Payudara...apa nak buat ya?

saya mengalami kesakitan payudara membengkak sejak malam tadi. Baru sekejap tadi jumpa dengan Dr. Khatty dan beliau sajes saya cuba dulu tuam b****t dengan air suam, urut perlahan-lahan dari atas ke bawah. beliau tak mahu bagi antibiotik dulu sebab nanti tak boleh pula nak bresfeed Aisyah. Kalau dalam masa tiga hari masih tak ada perubahan, kena datang lagi untuk pemeriksaan....huhuhu..harap2lah tak ada apa-apa...

huhuhu...adakalanya, b****t rasa ngilu dan berdenyut-denyut. tak la kerap tapi terganggu juga emosi dibuatnya. Ish..saya dah start fikir macam-macam hal tapi kena pujuk diri sendiri supaya jangan stress dan emosi huhuhu!

Hari ni, saya kurang selera untuk makan dan kelancaran menjalankan urusan pejabat juga terganggu. Dah try urut-urut sikit kat ofis ni sambil-sambil buat kerja, tengahari tadi pun, sempat balik rumah macam biasa dan susukan Aisyah tapi b****t masih juga bengkak dan rasa nyilu itu tetap terasa. Apa nak buat ya?

Akibat rasa terganggu dan bimbang itu, saya godek-godek internet dan mencari info yang berkaitan. Info dari sini agak membantu meredakan kerisauan saya.

Saya kongsikan tips-tips yang saya petik dari babycenter.com untuk panduan dan rujukan mommies jika ada yang pernah mengalami masalah seperti saya:

*******************************************************************************************

• Pakai bra menyusu yang menyokongkan, termasuk pada waktu malam. Pastikan ianya padan dengan sesuai dan tidak terlalu ketat.

• Menyusu dengan kerap, setiap dua atau tiga jam, walaupun anda terpaksa mengejutkan bayi anda dari tidur. Pastikan bayi anda diberi kedua-dua belah payudara pada setiap penyusuan - cuma pastikan sebelah yang pertama telah disalirkan dengan sempurna sebelum memberikan sebelah lagi. Pada sesi penyusuan yang berikutnya, mulakan dengan sebelah payudara yang terakhir disusukan.

• Ianya mungkin sukar untuk bayi anda melekap pada buah dada anda apabila areola - kawasan kulit gelap disekeliling puting - adalah sangat keras. Untuk memastikan bayi anda melekap dengan betul, perah dengan tangan atau pam susu itu sehingga areola itu menjadi lembut. Ia mungkin lebih senang untuk memerah susu selepas letakkan tuala panas pada dada atau selepas mandi; air suam mandian itu mungkin akan menyebabkan lelehan yang cukup untuk lembutkan areola. Ini mungkin akan memakan masa. Sabarlah, dan teruskan mencuba!

• Jika buah dada adalah terlalu penuh dengan susu, menggunakan pam sekali-sekala untuk mengeluarkan susu berlebihan adalah elok dan tidak akan memburukkan keadaan. Pengeluaran berlebihan susu hanya akan berlaku jika seorang ibu mengepam melebihi keperluan bayinya apabila dia sudah menyusu dengan baik.

• Semasa bayi sedang menyusu, sesetengah ibu mendapati ia membantu untuk mengurut buah dada yang sedang dihisap. Ini menggalakkan aliran susu dan akan tolong melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan.

• Sesetengah wanita dapati meletakkan daun hijau sayur kubis segar pada payudara mereka boleh membantu - walaupun tiada bukti untuk menyokongnya. Daun kubis itu mungkin ada kesan penyejukkan tetapi ia tidak dapat mengubati penyebab sebenar payudara bengkak iaitu susu tidak dikeluarkan dari buah dada dengan efisien.

• Jika anda betul-betul kesakitan, ambil ubat penahan kesakitan seperti parasetamol.

• Pandang ke masa hadapan: Anda akan melepasi fasa ini dengan cepat dan tidak lama lagi dapat menikmati hubungan penyusuan dengan bayi anda yang sedang berkembang.


Berapa lamakah ia akan berlarutan?

Mujurnya, payudara bengkak selalunya berlalu dengan agak cepat. Anda boleh menjangkakan ia akan berakhir dalam masa 24 hingga 48 jam, dan menyusukan bayi anda dengan kerap dan efisien patut membantu lagi.

Jika anda telah memilih untuk tidak menyusu badan dan sebaliknya memberi susu formula, anda mungkin dapati buah dada anda akan menjadi sungguh penuh apabila susu anda mula mengalir. Selalunya, apa yang diperlukan hanya ubat penahan sakit dan memakai bra sokongan yang baik. Kadang-kala, jika bengkak payudara itu sangat teruk, anda mungkin perlu memerah sedikit susu menggunakan tangan untuk melegakan tekanan pada buah dada.

Bolehkan saya teruskan penyusuan badan?

Anda boleh serta patut. Jika boleh, menyusukan bayi anda sebaik saja dia dilahirkan, dan dengan kerap bermula dari saat itu. Perhatikan bayi anda untuk tanda kelaparan seperti mencari puting, menghisap buku limanya dan menjadi resah. Jika dia menangis, bermakna dia sudah membangkitkan seleranya.

Sebaik sahaja bengkak sudah reda, buah dada anda akan menjadi lebih lembut, walaupun masih penuh dengan susu.

Adakah ia akan memberi kesan pada bayi saya?

Tidak - kecuali anda mungkin mahu menyusukannya sebanyak dan sekerap yang anda boleh.

****************************************************************************************

balik rumah petang ni, nak tuam mengikut saranan lah...Ya Allah, hamba Mohon limpah rahmat dan perlindungan dariMu..permudahkan segala urusan hambaMu. Amin Ya Rabb...- mommy Aisyah

No comments:

Post a Comment