Wednesday, March 6, 2013

Rasa Bersalah

Semalam rasa bersalah sangat pada Qaireena. Tersentuh bila tengok air mata anak itu kerana kesilapan saya.

ceritanya begini..

petang semalam, selepas balik dari airport sebab ikut Daddy pergi hantar kawannya balik KL, Aisyah merengek minta mainan..tapi saya tegaskan kena minum air masak dulu sebab saya tau dia belum minum apa2 sebelum ke Airport. Aisyah ni kalau kita tak tegur dan suruh dia minum air masak, memang dia liat sikit nak minum sendiri.

Saya pun tuangkan air masak dalam gelas, tapi Aisyah pula berlari ke ruang tamu dan cakap sesuatu..saya tak dengar..badan pulak rasa penat, jadi saya terus biarkan air masak dalam mug (dalam hati rasa sebal sebab Aisyah 'larikan diri' sebelum minum air tu).

saya tutup pintu bilik air dan terus mandi. tak lama lepas tu terdengar suara Aisyah dan bunyi macam ada orang nak buka pintu bilik air. Taula kita mandi macam manakan, saya tak buka pintu sebab -keadaan-tak-mengizinkan (tambahan pula hati masih sebal). AIsyah tetiba nangis..Sayu sangat suaranya..rasa nak pujuk..tapi dalam hati kata, tunggula kejap, dah alang2 mandi, teruskan jer la. lepas mandi boleh pujuk dia..Aisyah masih juga nangis..huhuhu...

lepas siap mandi, saya buka pintu bilik air, tengok aisyah terjelepok dengan doormat sambil pegang sippy cup yang berisi air masak. dengan air mata yang mengalir, sambil tangan pegang dan unjukkan sippy cup pada saya, aisyah berkata...

"Aisyah ambik sippy cup ni....nak minum air masak"...uwa....sayu nya..huhuhuhu...

Astaghfirullah...

saya beristigfar...

Agaknya..itulah yang Aisyah cakap (tapi saya tak dengar) masa dia lari ke ruang tamu tadi...

Bersalah nya saya rasa..

saya peluk aisyah..

saya peluk erat...

saya pejam mata...

saya usap rambut Aisyah..

saya cium dia dan cakap 'mommy minta maaf ya, mommy buat salah, mommy tak tahu Aisyah pegi ambik sippy cup...

 saya tahu aisyah belum minum selagi saya tak buka pintu...

saya pegang tangan aisyah..

saya pegangg sippy cupnya...

saya ajak dia minum...

berdekot-dekot bunyi tegukannya...

haus sangat agaknya...

ahhh...


sedihnya sebab saya teruskan mandi abaikan perasaan Aisyah...

sedihnya sebab saya teruskan mandi sebab rasa sebal tak bertempat..

bertambah-tambah sedih sebab saya biarkan Aisyah menangis TANPA dia melakukan apa-apa kesalahann...huhuhuhu

ANAK itu sangat pintar..

Wahai anak...dirimu sangat pandai mengambil hati mommy....

hati mommy masih terkesan dengan kekhilafan semalam..

maafkan mommy, ya sayang...

emo sungguh hari ini...huuhuhu....


No comments:

Post a Comment