Monday, August 15, 2011

Bila mommy jadi tukang kebun...



Salam Hari Selasa!

Kali ini saya nak cerita tentang aktiviti berkebun pulak...

Wah!

hebat jer bunyi berkebun...

Kehkehkeh!

Saya bukan berkebun sampai 3-4 ekar tanah pun, cuma tanam sikit2 kat belakang rumah yang tanahnyer tak sampai se*%$#^* kera tu (tak sanggup nak tulis perumpamaan tu dengan ayat lengkap di bulan mulia ni...hihih).

macam biasa, Aisyah jadi pembantu setia saya. Apa saya buat, mesti si kecik ni nak menyelit sama. Bila saya tak benarkan dia pegang baja ayam, mulalah nyanyian soprano menusuk gegendang telinga...

Last-last, saya kasi dia pakai sarung tangan saya masa study dulu. Daripada disimpan je, baikla saya kasi di tenet ni pakai kan? (sarung tangan bajet lawa kunun nye la...)


ada yang berani nak pakai glove macam ni jugak untuk jenjalan? ngehngehngeh...


tu dia....beriya je dia kan? Ada bakat jadi petani moden tak?


Sedar tak sedar, hari ni dah masuk hari ke 16 Ramadhan. pejam-celik sekejap je Ramadhan dah nak abes...terasa sangat cepat masa berlalu kan. Ramadhan kali ini, saya jarang ke bazaar. Saya lebih gemar memasak sendiri juadah berbuka. Saya tak masak beria, cukup ala kadar sahaja. Di usia yang semakin meningkat ni (walla..terasa diri saya tua bebenor bila tulis ayat nie) saya selalu mengingatkan diri agar selalu bersederhana dalam segala hal duniawi. Payah sebenarnya nak berubah...kadang-kadang tu saya tersasar juga sebab nafsu nak beli itu-ini memang menggugat sanubari...huhuhu.

Eh!

Lari topikk kan saya!

Kahkahkah!

Mengarut betul kan?

Baiklah...betul la saya ni terlalu banyak yang nak ditulis sampai caca marba jadinya.

Aktiviti berkebun bukanlah aktiviti hakiki kami anak-beranak. Saya pula, suka sangat berkebun, tetapi yang sedihnya pokok yang saya tanam lebih banyak yang malu-malu kucing untuk hidup segar berbanding yang tumbuh merimbun...sedih kan?

Well, itu bukan alasan. nak seribu daya...tak nak, macam-macam la alasan betul tak? Heheh..saya tidak beralasan ye sedara-sedari...saja jer...

Petang ni, balik opis ingat nak cabut rumput liar celah-celah pearlgrass sekejap sebelum masak..tengok rumput liar tu dah macam lebih lebat dari pearlgrass hohoho..sempat tak aarr? - Mommy AQ


No comments:

Post a Comment